Uczestnicy wycieczki w wytwórni prefabrykatów, fot. Piotr Hamarnik
03.06.2025

„Podłęże-Piekiełko”: Wycieczka przez największy kolejowy plac budowy na południu kraju

Oznaczenie: Logo Krajowego Planu Odbudowy, barwy Rzeczpospolitej Polskiej, logo Unia Europejska, logo PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Polskie Linie Kolejowe realizują jeden z największych projektów infrastrukturalnych na południu Polski – modernizację linii kolejowej nr 104, finansowaną ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Pod koniec maja trasę tę mogli zwiedzać miłośnicy kolei, którzy zwyciężyli w konkursie zorganizowanym z okazji Dni Funduszy Europejskich.

Uczestnicy całodziennej podróży odwiedzili kluczowe miejsca budowy: Rabkę-Zdrój, Limanową, Męcinę, Marcinkowice i Nowy Sącz. Konkurs odbył się w dniach 14–16 maja, a jego celem było przybliżenie uczestnikom szczegółów tej imponującej inwestycji. Codziennie na oficjalnym profilu Facebook projektu „Podłęże–Piekiełko” publikowano pytania dotyczące wsparcia finansowego w ramach Funduszy Unii Europejskiej, aktualnego postępu prac oraz tarcz TBM, które drążą najdłuższy tunel kolejowy w Polsce.

Zwycięzcy konkursu zwiedzili place budowy realizowanej inwestycji. Wycieczka rozpoczęła się w Krakowie, skąd uczestnicy udali się do Rabki-Zdroju, gdzie obejrzeli przebudowę przystanku kolejowego. Następnie odwiedzili modernizowaną stację Rabka Zaryte, a potem przejechali przez Limanową, gdzie oglądali budowę nowych wiaduktów, mostów i peronów. W Męcinie kolejowi turyści mieli niepowtarzalną okazję zobaczyć z bliska tarcze TBM, które drążą najdłuższy tunel w Polsce, oraz towarzyszący mu obiekt ewakuacyjny. Przyjrzeli się również procesowi produkcji prefabrykatów – ścian tuneli, które maszyny montują „na żywo” podczas drążenia.

W ramach projektu „Podłęże–Piekiełko” powstanie łącznie 20 tuneli o łącznej długości ponad 30 km. Inwestycja obejmuje modernizację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki tej inwestycji do 2030 roku powstanie nowe, szybkie połączenie, które umożliwi pokonanie trasy Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż z Krakowa do Zakopanego zajmie zaledwie 90 minut. Powstanie nowoczesna i efektywna infrastruktura kolejowa, która znacząco poprawi dostępność komunikacyjną południowej Polski.

Fragmenty projektu są współfinansowane z Funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co stanowi kluczowy element długofalowej strategii rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Więcej w serwisie informacyjnym: www.podleze-piekielko.pl

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883

Galeria

udostępnij drukuj